30.07.2014

Arvioi artikkeli:

1 tähti2 tähteä3 tähteä4 tähteä5 tähteä (1 ääntä, keskiarvo: 5,00 / 5)
Loading ... Loading ...

Ovet jäässä, mikä avuksi?

 

Kyllä talviaika on sitten kiva. Varsinkin autoilijan kannalta katsottuna. Jokaiselle vanhemman tai vähän uudemmankin kotteron omistajalle seuraava lienee tuttu tilanne:

On pidellyt muutaman päivän lauhempaa säätä ja pakkanen on taas kerran kiristynyt, jäädyttäen kaiken mahdollisen ulkoportaista postilaatikon kanteen. Töihinlähtö olisi edessä, mutta avainta auton lukkoon sovitettaessa lukkopesä ei inahdakaan… Nesteeltä ostettu täysi lukkosulapullo on hyvässä tallessa hansikaslokerossa. Mikä neuvoksi?

Konsteja jäätyneen lukon sulattamiseen on varmasti lukuisia erilaisia, mutta nostetaan tässä esille muutama:

  • Lukkosula. Pullo kulkee kätevästi mukana talvitakin taskussa, hanskalokerossa siitä ei ole hyötyä kenellekään.
  • Muovikassillinen kuumaa vettä. Tehokas konsti lukkomekanismin sulattamiseen on täyttää (ehjä!) muovikassi kuumalla vedellä ja painaa sillä lukon / kahvan kohtaa ulkoapäin jonkin aikaa. Lämpö leviää tasaisesti ja (toivottavasti) sulattaa jäätyneen lukon. Älä kuitenkaan kaada vettä ovelle, seuraavalla kerralla se on entistä lujemmin jäässä. Tämä toimii muuten usein myös jäätyneisiin tiivisteisiin.
  • Avaimen lämmittäminen. Joskus avaimen kuumentaminen esim. sytyttimellä voi auttaa. Kun avain on kuuma, se työnnetään lukkopesään ja odotellaan hetki ennen kääntämistä. Auttaa jos pelkästään lukkosylinteri on jäässä.
  • Hengitysilma. Letkunpätkää, alkometrin pilliä tai vastaavaa käyttämällä voi lukon saada sulatettua sen verran, että avain kääntyy. Uloshönkäisty 37-asteinen ilma lämmittää tehokkaasti jos se saadaan suunnattua oikein.
  • Tupakansytytin. Esim naapurin autosta lainattu, kuumennettu tupakansytytin avaimenreikää vasten painettuna sulattaa jäätyneen lukon nopsasti.
  • Kuumailmapuhallin. Jos sellainen on saatavissa, lukko aukeaa varovasti lämmittämällä. Sulattaa sitten muuten jään lisäksi myös maalit, joten kannattaa olla varovainen!

 

Kun ovi on vihdoin saatu auki, on viimeistään aika ennaltaehkäistä uudelleenjäätyminen.

Murheilta välttyy, kun voitelee säännöllisesti lukkopesät aseöljyllä, lukkoöljyllä tai ompelukoneöljyllä ja voitelee tiivisteet vaikkapa huoltoasemalta saatavalla silikonipuikolla. Lukkoöljyäkin on sitten muuten kahdenlaista; sitä joka sulattaa (lukkosula) ja sitä joka enimmäkseen vain voitelee. Lukkosula kuivattaa, joten sen käytön jälkeen tulisikin lukot voidella huolellisesti kunnon öljyllä.

Keskuslukollisten menopelien omistajienkaan ei tule unohtaa lukkohuoltoa, keskuslukitusta käyttävät moottorit nimittäin saattavat jäätyä ihan yhtä lailla kuin ulkoisetkin lukkopesät. Lukot kannattaa siis pitää toimintakunnossa vaikkei niitä normaaliolosuhteissa avaimella availisikaan.

Lukkosylinterien lisäksi huomiota kaipaavat myös ovien ja luukkujen tiivisteet. Joskus tuntuu kuin ovi olisi hitsattu kiinni, kun tiiviste on jäätynyt koko matkalta eikä ovi hievahdakaan vaikka kuinka kiskoo…

Oikeissa olosuhteissa jäätyminen saattaa päästä yllättämään odottamattomassakin tianteessa. Kirjoittaja oli joskus takavuosina apuna, kun rouvashenkilö oli kurvannut huoltoasemalle, tankannut ja käynyt maksamassa. Tällä välin ajopelin jokainen luukku oli parinkympin pakkasella jäätynyt kiinni niin ettei ovia saatu revittyä auki miesvoimallakaan… Sulattelutalkoiksihan se meni, ovi suostui aukenemaan vasta kun olimme kaataneet päälle ämpärillisen kuumaa vettä kun mikään muu ei enää tepsinyt.

Tiivisteet kannattaa ennen talven tuloa puhdistaa yleispesuaineeseen kastetulla rievulla pyyhkimällä ja tämän jälkeen käsitellä joko edellämainitulla silikonipuikolla tai spraysilikonilla suihkutetulla rievulla. Myös pakkasnesteeseen (glykoliin) kastetulla rätillä pyyhkiminen ehkäisee jäätymistä tehokkaasti.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet...
ja jos haluat näyttää kuvan kommenttisi yhteydessä, hae gravatar!